צינון ושיעול – כך תתמכו בגוף בזמן ההחלמה

עם בואו של הסתיו פוקדים אותנו וירוסים שונים הגורמים להצטננות מטרידה המלווה בנזלת, שיעול והרגשה כללית לא טובה. בזמן שהגוף נלחם במחלה, נוכל לתמוך בו ולחזק אותו בדרכים שונות.
העונה הקרה, המתחילה בסתיו ונמשכת בחורף, מביאה עמה גשמי ברכה ורוחות קרירות אך גם את אחת המחלות הנפוצות ביותר בתקופה זו – הצטננות (Common Cold). למרות שהיא נחשבת מחלה קלה, ההצטננות היא מטרידה מאוד ומלווה בתופעות של צינון ושיעול. זוהי גם אחת הסיבות העיקריות להיעדרות מעבודה ומלימודים בתקופה שבין הסתיו לאביב. מהי הצטננות וכיצד ניתן להקל על התופעה – בכתבה הבאה.

מהי הצטננות?

הצטננות (או התקררות), היא דלקת נגיפית בדרכי הנשימה העליוניות הנגרמת ממגוון רחב של נגיפים ועוברת במהירות מאדם לאדם. מבוגרים רבים סובלים מהצטננות פעמיים עד שלוש פעמים בממוצע בשנה, וילדים אף יותר.

תסמיני המחלה כוללים תופעות של צינון ושיעול, ביניהן: נזלת מרובה, גודש באף, התעטשויות, גרון כואב, ליחה, שיעול, עייפות, כאבי ראש, הרגשה כללית רעה ולעיתים גם חום. סימנים אלו מתפתחים במלואם בתוך 1-4 ימים לאחר ההדבקה, ונמשכים בדרך כלל לאורך שבוע עד עשרה ימים. ההחלמה משיעול עלולה להימשך עוד שבועיים נוספים.

למרות שאינה מסוכנת וחולפת לרוב מעצמה וללא סיבוך משמעותי, לעיתים יכולה ההצטננות להוביל להתפתחות של תופעות נוספות, כגון: סינוסיטיס, דלקת ראות, דלקת אוזניים והתקפי אסתמה, בעיקר אצל ילדים קטנים, קשישים וחולים במחלות כרוניות. לכן, במקרים של חום גבוה שנמשך יותר משלושה ימים, קוצר נשימה, שיעול חריף, כיח מוגלתי, הקאות או כאבים חזקים בראש, בגרון או באוזניים – מומלץ לפנות לייעוץ רפואי.

 

מהו שיעול?

שיעול הוא כאמור אחת מהתופעות השכיחות המלוות את הצינון. שיעול הוא למעשה רפלקס טבעי של הגוף שמטרתו לנקות את דרכי הנשימה מגורמים כמו ליחה, ריר או מזון שנכנס בטעות. מרבית מקרי השיעול נגרמים עקב זיהום נגיפי וחולפים מעצמם, אך אם השיעול נמשך מעל לשבועיים מומלץ לפנות לבירור רפואי.

ניתן להבחין בין שני סוגים עיקריים של שיעול: שיעול יבש ושיעול רטוב. שיעול רטוב הוא שיעול גדוש בליחה, ומטרתו לסלק את הליחה מדרכי הנשימה. לעומתו, שיעול יבש מתפתח בעקבות דלקת בגרון או בדרכי הנשימה העליונות שאינה מלווה בליחה. הנפיחות בגרון שנגרמת מהדלקת יוצרת תחושה של גוף זר שחדר לדרכי הנשימה, הגורמת למוח לתת פקודה לגוף להשתעל כדי להוציאו. אבחון סוג השיעול יכול לסייע במתן טיפול תומך מתאים.

כיצד נקל על תופעות של צינון ושיעול?

מאחר והצטננות היא מחלה שחולפת מעצמה, הדרך הטובה ביותר להקל על הסימפטומים המטרידים הנגרמים בעקבותיה היא תמיכה וחיזוק של הגוף הנלחם במחלה. הנה מספר דרכים שבאמצעותן ניתן להקל על הגוף ולחזקו:

  • מנוחה: התרופה הטובה ביותר לתופעות של צינון ושיעול היא מנוחה טובה והימנעות מפעילות מאומצת, כדי שהגוף יוכל להתגבר בעצמו על המחלה.
  • שתייה מרובה: בעיקר של משקאות חמים כמו מרק עוף או תה צמחים, עשויה להקל על כאבי גרון, לפתוח אף סתום ולהוסיף נוזלים וויטמינים חיוניים לגוף.
  • תזונה בריאה: מזון עשיר בוויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון, כמו פירות וירקות, קטניות ודגנים מלאים, עשויים לתרום לאיזון ולחיזוק הגוף.
  • שמירה על חום הגוף: במיוחד בעונה הקרה, לבוש חם וחימום הולם ומווסת בבית, ישמרו על סביבה נעימה שתתמוך בהחלמה.
  • רפואה משלימה: שיטות שונות של רפואה משלימה יכולות להקל על תופעות של צינון ושיעול ולחזק את הגוף בזמן ההחלמה ולאחריה.

מוצר הומיאופתי ללא התוויה רפואית מאושרת.

הרשמו לניוזלטר שלנו*

וקבלו הטבות ומידע על קורסים וסדנאות ייחודיים.

המיידע מיועד לקהל מקצועי בלבד: רופאים, רוקחים, הומיאופתיים מוסמכים או מטפלים מוסמכים ברפואה משלימה, לא מיועד לציבור הרחב. מוצר הומיאופתי ללא התוויה רפואית מאושרת.

דילוג לתוכן