הליקובקטר פילורי: הכירו את החיידק הנפוץ

הליקובקטר פילורי הוא חיידק נפוץ הנמצא אצל אחוז גבוה מהאוכלוסייה במערכת העיכול. אלו התסמינים, דרכי האבחון ואפשרויות הטיפול בחיידק

הליקובקטר פילורי (H. pylori), או בקצרה: הליקובקטר, הוא חיידק נפוץ הנמצא במערכת העיכול, לרוב על גבי רירית הקיבה. החיידק התגלה בשנות ה-80 של המאה הקודמת על ידי צמד חוקרים אוסטרלים, שאף זכו בפרס נובל על הגילוי.
כ-60% מהאוכלוסייה הבוגרת בעולם המערבי נושאת את החיידק, אך עבור רוב האנשים מדובר בזיהום שאינו מזיק. עבור חלק אחר, עלול החיידק לגרום לכיבים בקיבה ובמעי הדק, ובמקרים חמורים יותר אף להוביל לסיבוכים דלקתיים ולסרטן הקיבה.
שמו של החיידק לקוח מהמונח הלועזי ‘הליקו’, שפירושו: ‘ספירלה’. שם זה ניתן לו בעקבות הצורה הספירלית, המאפשרת לחיידק ההליקובקטר לחדור לרירית הקיבה – מקום בו הוא מוגן מפני תאי מערכת החיסון של הגוף, הודות לריר המופרש על ידי הקיבה. הסביבה החומצית של הקיבה, השומרת עליה מפני חיידקים אחרים, אינה מפריעה להליקובקטר להתקיים ולשגשג מפני שהוא יכול לפרק שתנן ולייצר אמוניה – שהינה חומר בסיסי הסותר את חומציות הקיבה.

מנשאות בלבד ועד לזיהום בדרגות חומרה שונות

ההערכה היא שחיידק ההליקובקטר מתפשט על ידי העברה של טיפות רוק באוויר מאדם לאדם, וכן על ידי העברה מהצואה לפה, למשל כאשר לא שוטפים ידיים ביסודיות. לעיתים, יכול החיידק להתפשט גם במגע עם אוכל או מים מזוהמים. במדינות מתפתחות ההליקובקטר שכיח יותר מאשר במדינות מערביות, כנראה בגלל צפיפות מגורים גדולה ותנאי היגיינה ירודים.

לא כל אדם שנושא את חיידק ההליקובקטר עלול לפתח מחלה בעקבותיו, אבל 15% מהנשאים יפתחו זיהום בדרגות חומרה שונות. התסמינים יכולים להיות קלים, כמו: בחילה, צרבת, אבדן תיאבון, גיהוקים תכופים, נפיחות בבטן, כאבי בטן שמחמירים כאשר הבטן ריקה, או ירידה לא מכוונת במשקל. במקרים קשים יותר עלולים להופיע תסמינים נוספים, כגון: כאבי בטן עזים או מתמשכים, קושי בבליעה, וצואה או הקאה דמית או שחורה. כאשר מתעורר חשש כי משהו אינו כשורה, מומלץ לפנות לבירור רפואי.

אבחנה ודרכי טיפול בהליקובקטר פילורי

ישנן מספר דרכים באמצעותן ניתן לאבחן את הימצאותו של חיידק ההליקובקטר. הבדיקה הפשוטה והנפוצה מכולן היא בדיקת תבחין נשיפה. כמו כן, ניתן לאבחנו באמצעות בדיקת צואה או בבדיקת אנדוסקופ, שבשונה משתי הבדיקות האחרות הינה פולשנית. לרוב, לאחר סיום הטיפול בחיידק יבקש הרופא לבצע בדיקה נוספת לצורך מעקב, על מנת לוודא את השמדתו.

בשל עמידותו הגבוהה, הטיפול המקובל בחיידק ההליקובקטר הוא משולב וכולל כמה סוגים של אנטיביוטיקה, ביחד עם תכשיר נוגד חומצה. הטיפול ניתן בדרך כלל למשך כעשרה ימים עד שבועיים. בגלל השימוש באנטיביוטיקה, ישנם מטפלים הממליצים ליטול פרוביוטיקה התורמת לשיקום אוכלוסיית החיידקים הידידותיים הנפגעת במהלך הטיפול. לעיתים, בשל הפגיעה שהחיידק עלול לחולל לספיגה של ויטמינים ומינרלים שונים, ניתן לשקול השלמה של חסרים תזונתיים עד להחלמה מלאה. טיפולים אחרים יתמקדו בשורש הבעיה ובנסיבות הגופניות והנפשיות שהובילו לשגשוג החיידק.

מוצר הומיאופתי ללא התוויה רפואית מאושרת.

הרשמו לניוזלטר שלנו*

וקבלו הטבות ומידע על קורסים וסדנאות ייחודיים.

המיידע מיועד לקהל מקצועי בלבד: רופאים, רוקחים, הומיאופתיים מוסמכים או מטפלים מוסמכים ברפואה משלימה, לא מיועד לציבור הרחב. מוצר הומיאופתי ללא התוויה רפואית מאושרת.

דילוג לתוכן