גיל המעבר: מאפיינים, סימפטומים ודרכים להקלה

אי סדירות בווסת, שינויים תכופים במצב הרוח, הפרעות שינה, גלי חום והזעות משמעותיות ביום ובלילה – הם חלק מהתופעות הפיזיות והנפשיות המלוות את גיל המעבר, הנקרא בלועזית מנופאוזה. תסמינים אלו שונים מאישה לאישה, כך שיש נשים שיסבלו מהם מאוד עד כדי שיבוש מהלך החיים התקין, בעוד שאצל אחרות יופיעו התסמינים בצורה קלה או שכלל לא יופיעו.
גיל המעבר מסמן סיום של תקופה משמעותית בחייה של האישה, ונמשך לאורך מספר שנים בהן חווה האישה תופעות שונות שעלולות להשפיע על איכות חייה. מהו גיל המעבר וכיצד ניתן להקל על תופעות אלו – בכתבה הבאה

מהו גיל המעבר?

גיל המעבר הוא התקופה שבה הופכת האישה מפורייה ללא פורייה, ובמהלכה מסתיים באופן הדרגתי תהליך הביוץ. מקובל להגדיר את תחילתה של תקופה זו לאחר שנה שבה האישה לא קיבלה את המחזור החודשי, והיא נמשכת בדרך כלל כשנתיים עד עשר שנים בהן ישנה ירידה בתכיפות המחזורים עד להפסקה מוחלטת, לצד תופעות שונות המאפיינות את גיל המעבר. במהלך תקופה זו מתרחשת ירידה הדרגתית בייצור והפרשת הורמוני המין הנשיים אסטרוגן ופרוגסטרון, האחראים על ויסות המחזור החודשי ושותפים לתהליכים נוספים בגוף האישה.

מרבית הנשים בישראל מתחילות לחוות את גיל המעבר בתחילת שנות ה-50 לחייהן. אחוז קטן מהנשים יחלו לחוש את תופעות גיל המעבר בגילאים צעירים יותר מ-45 ואף בשנות ה-30 לחייהן, וזו תיחשב לכניסה מוקדמת שלהן למצב זה. בעבר, סימן גיל המעבר את סיום חייה של האישה. עם העלייה בתוחלת החיים הממוצעת מ-50 בתחילת המאה הקודמת ל-80 במאה הנוכחית, הרי שכיום מרבית הנשים חיות בממוצע כשליש מחייהן במצב הורמונלי שונה.

מהם תסמיני גיל המעבר?

תסמיני גיל המעבר שונים מאישה לאישה באופיים, במשכם ובעוצמתם. בדרך כלל, הסימן הראשון הוא שינוי באופי המחזורים החודשיים, שיכולים להופיע בתדירות גבוהה ולאחר מכן להיעלם למספר חודשים, לצד עליה בכמות הדימום. לכך יכולים להתווסף: גלי חום, דפיקות לב, שינויים במצב הרוח, הפרעות בשינה, יובש בנרתיק, נטייה מוגברת לדלקות בדרכי השתן, ועוד. מרביתם יחלפו תוך 2-5 שנים ללא טיפול, אך חלקם עלולים להימשך שנים רבות ולהידרש לטיפול רפואי.

אלו הם כמה מהתסמינים הבולטים של גיל המעבר:

  • גלי חום: תחושת חום פתאומית בפלג הגוף העליון המלווה בהזעת יתר ונמשכת בין חצי דקה למספר דקות. לעיתים מלווה בדפיקות לב מואצות.
  • הזעת לילה: גלי חום מלווים בהזעה כבדה המתרחשים בלילה, בדרך כלל בשנה הראשונה לאחר סיום המחזור.
  • קשיים בשינה: גלי החום והזעת הלילה מובילים לקשיים בשינה. אלו עלולים לגרום לבעיות בזיכרון, קשיי ריכוז ועצבנות.
  • ניוון הנרתיק: עקב ירידה בהורמון האסטרוגן מתרחשות תופעות שונות בנרתיק, ביניהן: יובש, גרד, אי נוחות וקושי בקיום יחסי מין.
  • בעיות במערכת השתן: תכיפות ודחיפות יתר במתן שתן, זיהומים חוזרים במערכת השתן התחתונה ודלקות בשלפוחית השתן.אוסטיאופורוזיס: הירידה ברמת האסטרוגן מאיצה תהליכי הזדקנות בגוף, הכוללים ירידה בצפיפות העצם והתפתחות אוסטיאופורוזיס.
  • שינויים במצב הרוח: השינויים ההורמונליים, כמו גם החשש מתהליך ההזדקנות המלווה בשינויים במראה החיצוני ובבריאות הגוף, מובילים לתחושות של חרדה, דאגה, דיכאון, וכדומה.

כיצד ניתן להקל על תופעות גיל המעבר?

על אף שרוב הנשים אינן זקוקות לטיפול בתופעות גיל המעבר איתן הן מתמודדות, חלקן חוות פגיעה משמעותית באיכות החיים. הנה מספר דרכים שבאמצעותן ניתן להקל על ההתמודדות עם תופעות גיל המעבר:

  • טיפול תרופתי: בהתאם לאופי הסימפטומים ובהתאמה לכל אישה, ייתכן כי רופא מומחה ימליץ על טיפולים תרופתיים שונים, כגון: טיפול הורמונלי חליפי, טיפול ליובש בנרתיק, נוגדי דיכאון, וכדומה.
  • צמחי מרפא: קוהוש שחור, שיח אברהם, תלתון אדום, ג’ינסנג וקאווה הם רק חלק מצמחי המרפא הנודעים כמסייעים בהקלה על תופעות גיל המעבר. עם זאת, יש לדעת כי גם לצמחים אלו עלולות להיות תופעות לוואי שונות ולכן יש להיוועץ עם מומחה בטרם נטילת הטיפול.
  • שמירה על אורח חיים בריא: הקפדה על פעילות גופנית, שינה איכותית ותזונה נכונה תתרום לאיזון הגוף וליכולתו להתמודד עם תופעות גיל המעבר.
  • ארוחות קטנות ואיכותיות: צריכה של ארוחות קטנות הכוללות דגנים מלאים, ירקות ופירות ומזונות המכילים פיטואסטרוגנים, כמו פולי סויה, טופו וזרעי פשתן, תתרום לאיזון הגוף במיוחד בגיל המעבר.

מוצר הומיאופתי ללא התוויה רפואית מאושרת.

הרשמו לניוזלטר שלנו*

וקבלו הטבות ומידע על קורסים וסדנאות ייחודיים.

המיידע מיועד לקהל מקצועי בלבד: רופאים, רוקחים, הומיאופתיים מוסמכים או מטפלים מוסמכים ברפואה משלימה, לא מיועד לציבור הרחב. מוצר הומיאופתי ללא התוויה רפואית מאושרת.

דילוג לתוכן